Blog / Sådan starter du din egen indsamling i dag

Sådan starter du din egen indsamling i dag

Opret indsaling privat eller for andre til et godt formål

Vil du starte din egen indsamling, hvad end det er en privat indsamling eller offentlig indsamling, så skal du være varsom med din fremgangsmåde og sørge for at du overholder alle gældende love og regler på området og samtidigt får en så succesfuld indsamling som muligt. Nedenunder vil vi prøve at guide dig med nogle af de vigtigste trin hvad angår en lovlig og aktiv succesfuld indsamling.

Trin #1: Registrer din indsamling

Indsend en ansøgning om tilladelse til indsamling hos indsamlingsnævnet

For at du kan starte din egen indsamling og begynde at få donationer skal du registrerer din indsamling hos indsamlingsnævnet, dette er en relativ ny lov fra indsamlingsnævnet som trådte ikraft d. 01-02-2019 og går kort fortalt ud på at alle nye indsamlinger efter denne dato skal registreres og godkendes før de er lovlige. Du kan finde den seneste version af ansøgning om tilladelse til indsamlingindsamlingsnævnets hjemmeside.

Før du går i gang med din ansøgning om tilladelse til indsamling er det en god idé at have en række oplysninger gjort klar. Ansøgningsformularen om tilladelse til en indsamling er delt op i 11 forskellige små punkter som skal udfyldes i en PDF og sendes til indsamlingsnævnet. Vi kan desværre ikke besvare spørgsmålene i ansøgningen for jer, så alle spørgsmål omkring udfyldning af ansøgningen skal rettes til indsamlingsnævnet. 

Samlind tjekker altid alle indsamlinger på indsamlingsnævnets hjemmeside, og en indsamling kan ikke modtage donationer før en indsamling er godkendt på indsamlingensnævnets hjemmeside.

Der findes flere indsamlingsplatforme som ikke overholder den nye lov og som kører aktive indsamlinger den dag i dag som ikke er registreret og godkendt hos indsamlingsnævnet. Dette er ulovligt, og både indsamler og opretter af indsamlingen kan blive politianmeldt for overtrædelsen. Derfor kan du altid føle dig tryg ved at oprette en indsamling på Samlind.dk.

Trin #2: Godkendelse af indsamling

Indsamlingsnævnet tager stilling til om din ansøgning skal godkendes og dermed gøres lovlig

Når du har udfyldt og sendt din ansøgning til indsamlingsnævnet skal du afvente godkendelse på din indsamling. Der kan gå op til 48 timer før du modtager din godkendelse, men når den er godkendt, kan du begynde at indsamle midler til det formål du har fået godkendt via Samlind.dk.

Trin #3: Opret din indsamling

Få startet din indsamling eksempelvis ved at oprette din indsamling online

Når du har fået registreret og godkendt din indsamling hos indsamlingsnævnet skal du have oprettet indsamlingen og dette kan du gøre på en indsamlingsplatform som vores. V har udarbejdet en let og overskuelig formular og guide til at oprette en ny indsamling.

Før du starter din egen indsamling er det en god idé at have en velskreven tekst, ét eller flere gode billeder og et mål med indsamlingen.
Du kan også finde inspiration fra andre indsamlinger til din egen indsamling eller læse vores guide ideer til indsamlinger som byder på mange gode idéer og forslag til indsamlinger du kan lave.

Indhold: En succesfuld indsamling har som oftest en rigtig god tekst og forklaring med tilhørende historie. Samtidigt kan et godt billede gøre underværker da det er det som fanger folks øjne og får deres opmærksomhed til at læse mere om lige præcis din indsamling.

Indsamlingsmål: Hvor meget ønsker du at indsamle til din sag eller hvor meget har du brug for? Og hvor længe skal indsamlingen stå på?

Personlige oplysninger: Vi viser ikke nogle personlige oplysninger omkring indsamler eller opretter på vores side. De personlige oplysninger bliver fortroligt behandlet, og er kun tilgængelig for at vi kan sende de indsamlede penge det rigtige sted hen når indsamlingen er slut.

Trin #4: Del din indsamling på de sociale medier

Fortæl andre om din indsamling eksempelvis på de sociale medier og til venner og familie

Når du har fået din indsamling online er det vigtigt at du får delt din indsamling og der findes ikke et bedre sted end de sociale medier at gøre dette på. Du kan eksempelvis kopiér din indsamlings URL adresse og indsætte den på dit facebookfeed, eller trykke på vores linkede sociale medier loger under din private indsamling. De bedste steder at dele din indsamling er på Facebook, Instagram, arbejdspladsen og ellers fortælle alle du møder på din vej at din indsamling er aktiv, og at du har brug for hjælp til at få din indsamling til at vokse.

Gode råd til din indsamling

Når du har fået registreret, godkendt og startet din indsamling er der nogle ting du med fordel skal tage højde for.

God indsamlingsskik: At overholde god indsamlingsskik er vigtigt, og er man i tvivl om hvad god indsamlingsskik er, så tag fat i Samlind via info@samlind.dk eller send os en besked over vores facebook side Samlind.dk.

Skab opmærksomhed: Få delt din indsamling på de sociale medier og blandt venner og familie så du kan nå i mål med din indsamling.

Følg de nye indsamlingsregler: Hvis vi ikke har nævnt det før, så er det ekstremt vigtigt at følge de nye regler, så man ikke står og føler sig usikker omkring en indsamling som følger loven om lovlige indsamlinger. Vi vil råde jer til at læse reglerne for indsamlingsnævnet via deres hjemmeside,  men også tag et kig på vores guide omkring hvad en lovlig indsamling er, og hvilke trin man skal følge. Tryk her

Blogindlægget “Sådan starter du din egen indsamling i dag” er skrevet af Steffen Fonvig d. 01-05-2019 og er sidst opdateret d. 02-05-2019. Har du noget godt kunne tænke dig at tilføje eller spørge om, kan du kontakte mig på Steffen@samlind.dk.

Del med dit sociale netværk!